sobota 27. února 2010

Back-to-School Tour 09

Posláním Americké federace učitelů (AFT), je zlepšovat život učitelů a jejich rodin, hájit jejich oprávněné profesionální, sociální a ekonomické aspirace, posílit instituce v níchž pracují, aby se zlepšily kvality poskytovaných služeb, umožnit setkávání všech členů tak, aby si mohli vzájemně pomáhat a podporovat se jak mezi sebou, tak upevňovat a rozvíjet demokracii, lidská práva a svobodu jak ve státě, národě a tak i na celém světě. 

V září podniklo vedení AFT, včetně své prezidentky Randi Weingartenové, putování po školách, nazvané Back-to-School Tour 09, během kterého proběhly návštěvy úspěšných škol, komunitních fór a také setkání s pedagogy, členy Kongresu, a dalšími vysokými představiteli federální, státní a místní správy. Navštívili St. Louis, Houston, Baltimore, Portland, San Francisco, Kenmore, New York, Boston, a Philadelphii.

Podobné aktivity představují velmi účinný nástroj, jak na různých úrovních zpopularizovat vzdělávací témata, která jsou díky tomu daleko pochopitelnější nejen úředníkům, ale i široké (a nejen) pedagogické veřejnosti. Účast nejvyšších představitelů Kongresu, která není pouze formální, umožňuje jejich větší angažovanost v prosazování témat napomáhajících rozvoji aktuálních oblastí a řešení problémů ve vzdělávání. S trochou nadsázky lze říci, že jedním z takových důsledků byl například tzv. zákon o komunitních školách s úplnými službami (Full-Service Community Schools Act ), přijatý Kongresem dne 9. září 2009.  

Ale zpátky k projektu Back-to-School Tour 09. Randi Weingartenová totiž za to nejlepší, co na navštívených školách viděla, považuje tzv. "4 C´s - children, community, collaboration and curriculum", tedy děti, komunitu, spolupráci a kurikulum. Jak věří, právě na ně musí být zaměřen a zacílen každý úspěšný vzdělávací plán. Spolu s tím vyzývá prezidentka Weingartenová politiky a školské úředníky, aby dělali školské reformy "s námi a ne pro nás", neboť učitelé jsou součástí změn, spíše než jejich vykonavateli. Video shrnující to nejlepší z Back-to-School Tour 09 můžete zhlédnout zde.

Myslím, že Back-to-School Tour je velmi inspirativní v mnoha rovinách. Nějakou takovou podporu od českých školských odborů směrem k nezbytným reformám (o podpoře komunitní role škol ani nemluvě) si můžeme jenom přát, stejně jako angažovanost politiků, která půjde dále než debatu o platech. A pak že se nemáme v americkém školství čím inspirovat.

2 komentáře:

  1. Co může udělat učitel, aby získal důvěru ředitele? Aby byla oboustranná? Poraďte.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,
    pro navození pocitu důvěry je nezbytné především vysvětlování a jasné formulování toho co, chci, ale také porozumění, naslouchání tomu druhému. Řada podřízených se bojí jasně vyjadřovat svá stanoviska přímo a na druhé straně pak vznikají obavy a dezinterpretace, které mnohdy vyvolávají pocit nedůvěry vůči okolí. Řada ředitelů je nepřístupná a agresivní, protože jsou vnitřně nejistí tím, jak je okolí bere.
    Plati to, co asi rikate v podtextu vasi otazky. Musi byt vule na obou stranach - kdyz reditel nebude chtit, tak vy se muzete snazit o cokoli a oboustranna duvera mezi vami nevznikne.
    Preji Vam pekny den.
    Marek L.

    OdpovědětVymazat