neděle 14. února 2010

Komunitní školy potřebujeme - rozhovor s Vláďou Vikem

Je málo osobností, které by se tak dlouho věnovaly myšlence komunitních škol v ČR jako je Ing. Vladislav Vik, bývalý ředitel Nové školy, o.p.s, který dnes pracuje jako koordinátor rozvojových projektů České katolické charity a školí  v rámci aktivit OSN manažery neziskových organizací po celém světě. Před dvěma lety poskytnul Modernímu vyučování rozhovor, který dává nahlédnout do historie a základních principů komunitního vzdělávání a komunitních škol v ČR. Přínášíme jednu ukázku:
Jak má služba komunitě vypadat? Někdy je chápáno jako dostatečné, když má škola nabídku odpoledních kroužků pro děti...


Na otázku, kdy už je škola je komunitní, není jednoduchá ani jednotná odpověď. Není popsán univerzální model. Každá škola má jinou komunitu, musí se chovat jinak, nabízet něco jiného. Ale pokud jsou to jen kroužky, tak je to málo. A některá škola třeba vypíše kroužky, ale vypíše je jen pro děti ze školy. Škola by měla umět zjistit, jaké jsou potřeby komunity, ve které působí. Aktivně se snažit vymyslet, v čem by mohla život v komunitě zlepšit. Například škola v Brně-Kohoutovicích začala dělat počítačové kurzy pro seniory, protože na jejich sídlišti je hodně seniorů. A díky tomu, že si tohle uvědomili, otevřeli kurzy práce s počítači pro seniory, které vedou děti. To je příklad komunitní aktivity. Tohle už je přesah do toho, co je podle mého názoru komunitní vzdělávání.

Více z rohovoru se můžete dočíst na webu Moderního vyučování. Foto http://www.charita.cz/

Žádné komentáře:

Okomentovat